Onafhankelijke ggz-cliëntondersteuners ondersteunen mensen met psychische kwetsbaarheid om zich staande te houden in de samenleving. We voeren de brede vraagverheldering en geven informatie, advies en/of praktische ondersteuning op alle levensgebieden zoals werk/daginvulling, financiën, wonen, zorg, vervoer, vrije tijd, onderwijs en sociale relaties. De ggz-cliëntondersteuning omvat de volgende drie rollen met bijbehorende werkzaamheden:
- Wegwijzer: vraagverheldering, informatie, advies en verwijzing. Goede kennis over sociaal domein en ggz is hierbij noodzakelijk. We brengen de situatie in beeld, formuleren samen de hulpvraag en zoeken naar mogelijkheden binnen de lokale en regionale sociale kaart en/of de ggz. We wijzen de weg en lopen mee totdat iemand op de juist plek is aangekomen.
- Ondersteuner: kortdurende, praktische ondersteuning op alle levensgebieden om samen iemands leven op orde te brengen en houden. We houden hierbij de zelfredzaamheid voor ogen en als er (langdurige) hulp nodig is, ondersteunen we bij het vinden en regelen hiervan. Na het afronden van de kortdurende ondersteuning, hebben we een waakvlamfunctie: we zijn toegankelijk en laagdrempelig als er een nieuwe hulpvraag is.
- Belangenbehartiger: specialistische ondersteuning bij juridische en vaak complexe vraagstukken. We ondersteunen cliënten bij een formele aanvraag of afwijzing, verduidelijken de situatie en ondersteunen zo nodig bij het maken van bezwaar, klacht of beroep. Juridische kennis en kennis van wet- en regelgeving is hierbij noodzakelijk.