Mensen met dementie die thuis wonen, kunnen hulp krijgen van een begeleider of casemanager. Deze professional biedt belangrijke ondersteuning aan zowel de persoon met dementie als aan de naasten.
Wat doet een casemanager dementie?
Een casemanager dementie heeft verschillende taken:
- Geeft advies, informatie en ondersteuning.
- Bepaalt wat jij en jouw mantelzorger nodig hebben aan zorg.
- Bemiddelt bij hulp en zorgverlening.
- Komt op voor de belangen van jou en jouw mantelzorger.
- Helpt met het opstellen van een zorgplan dat jouw wensen en behoeften weerspiegelt.
Op de website ZorgstandaardDementie.nl lees je meer over de rol van de casemanager.
Andere benamingen voor de casemanager zijn dementieverpleegkundige, trajectbegeleider of dementieconsulent.
Hoe regel ik een casemanager dementie?
Casemanagement wordt vergoed vanuit de zorgverzekering. Je kunt deze ondersteuning aanvragen vanaf de ‘niet pluis’-fase, zelfs zonder medische diagnose.
Aanvraag doen
Een wijkverpleegkundige maakt een indicatie voor casemanagement. Neem contact op met jouw zorgverzekeraar om te vragen bij welke wijkverpleegkundige je terecht kunt.
Wachtlijst
Als je met een wachtlijst te maken krijgt, neem dan contact op met jouw zorgverzekeraar voor aanvullend advies. Duurt het wachten langer dan zes weken? Meld dit dan bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
Casemanagement vanuit de Wet langdurige zorg
Heb je een indicatie voor de Wet langdurige zorg (Wlz) en blijf je thuis wonen? Dan kun je casemanagement dementie ontvangen vanuit de Wlz. Vraag jouw zorgkantoor naar de mogelijkheden.