Bij wie kan ik terecht als ik er niet uit kom met mijn zorgverzekeraar?

Klachten bespreken

Bespreek eerst zelf eventuele klachten met de zorgverzekeraar. Iedere zorgverzekeraar beschikt over een klachtenregeling.

Hulp van de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen

Komen jullie er samen niet uit? Dan kan de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) ingeschakeld worden. Deze stichting heeft een ombudsman en een geschillencommissie.

Bemiddeling door de ombudsman

De Ombudsman Zorgverzekeringen kan bemiddelen. Stuur een brief met de klacht of gebruik het klachtenformulier van de SKGZ. Deze bemiddeling is gratis.

Bindende uitspraak van de geschillencommissie

Lukt bemiddeling niet? Dan kan de klacht voorgelegd worden aan de Geschillencommissie Zorgverzekeringen. Hun uitspraak is bindend. Dit kan ook via een brief of het klachtenformulier. Deze dienst is niet gratis, maar bij gelijk krijgen worden de kosten vergoed.

Gerelateerde organisaties

Hier vind je een lijst van organisaties op KijkindeKernen.nl die gerelateerd zijn aan het onderwerp van dit artikel. Klik op een organisatie om meer informatie te bekijken en ontdek hoe zij je verder kunnen helpen met het onderwerp.


Bekijk volgend artikel: Hoe kan het Juiste Loket mij helpen bij zorg en ondersteuning regelen?