Op 18 februari heeft de Wilpse gemeenschap een bijeenkomst gehad, georganiseerd in Dorpshuis de Pompe, op initiatief van Belangenvereniging Wilp.
Dit verslag geeft duidelijk weer welke zorgen wij hebben vernomen uit de Wilpse bevolking.
- Wilp is gelegen aan de snelweg A1 op ca 600 meter. De snelweg word zeer binnenkort uitgebreid naar 3 banen. Dit gaat meer geluidsoverlast opleveren. Helaas gaat het theoretische model van RWS uit van gemiddelden waardoor we niet in aanmerking komen voor geluid reducerende maatregelen. Echter door de stand van de wind (meestal Noord West) heeft Wilp meer overlast van de continu geluid producerende snelweg, 24 uur per dag. Wij maken ons zorgen over het extra geluid van de vliegtuigen. Geluid is optelbaar. Geluidsoverlast van vliegverkeer stapelt zich op geluidsoverlast van de snelweg. Dit is voor ons niet acceptabel, en wij gaan dit monitoren.
- De gemeente Voorst is het groene hart van de Stedendriehoek. Mensen komen hier wonen voor de rust (althans op gepaste afstand van de snelweg). Woongenot zal verminderen door geluidsoverlast van vliegverkeer.
- Wilpenaren maken zich zorgen over waardevermindering van woningen door toenemende geluidsoverlast van vliegverkeer.
- Fijnstof: Wilp krijgt te maken met twee vliegroutes. De dalende route IN06 direct boven ons mooie dorp en de stijgende route OUT02 nabij Wilp-Achterhoek. Naast het fijnstof van de snelweg A1 en de vaak ongunstige wind (Noordwest) krijgen de Wilpenaren nu ook te maken met fijnstof van het vliegverkeer. Het is statistisch bewezen dat er meer gevallen van kanker voorkomen nabij snelwegen. Wij vrezen extra fijnstoftoename van het vliegverkeer en er is angst voor toename kanker.
- CO2: Burgers worden door de overheid op kosten gejaagd in verband met de energietransitie. Echter het deel wat door de burgers te reduceren is heeft een geringe invloed op CO2 reductie. De overheid dwingt burgers vol te investeren in CO2 reductie (van gas los, isolatie etc. etc.) maar stimuleert aan de andere kant extra vliegverkeer wat vrijwel niet belast wordt.
- Wilpenaren wantrouwen massaal de oprechtheid van de overheid in deze kwestie. Uit het niets verschijnt er een MER rapportage, die op de valreep ook nog eens vol fouten en verkeerde aannames staat. Vliegroutes worden net zo makkelijk aangepast. Wat ook zeker niet helpt om vertrouwen terug te winnen is het doorrekenen met verouderde cijfers voor de energierekening van 2019. Ongelooflijk amateuristisch en doorzichtig om te denken daarmee weg te komen.
- De route na 2023: Het is ons onbekend wat de herindeling zal opleveren. Wie kan ons garanderen dat het niet nog slechter wordt?
- De MER rept over 10.000 vluchten per jaar. In verband met concurrentiepositie van luchthaven Schiphol komt minister Nieuwenhuizen 18 februari prompt met een opmerking dat de huidige grenzen gesteld aan Schiphol voor de toekomst niet houdbaar zijn. Het vertrouwen dat 10.000 vliegbewegingen de maximale grens is zoals vermeld in de MER is bij voorbaat ongeloofwaardig. Keer op keer worden gestelde grenzen verlegd.
- De trekvogels: Een bewoner maakt zich zorgen over de natuur en veiligheid. Wilp is gelegen aan de IJssel en trekvogelroutes. Trekvogels kunnen met gemak vliegen op de hoogte van de geplande routes. Wat betekend dit voor de veiligheid en wat voor de ganzen?
Hoogachtend,
Het bestuur van Belangenvereniging Wilp e.o.
Voorzitter S.W. Smit en bestuurslid G. Lenselink.